Historik

BMK Uddevalla bildades redan 1926 av några gentlemän från Uddevalla. Man hette från början Bohusläns Motor Klubb. På senare tid har namnet ändrats till BMK Uddevalla.

Bil- och Mc-sporten stod på programmet från början.

På 30-talet körde man isracingtävlingar på viken där sedan Uddevallavarvet skulle ligga. På Kasen ovanför varvet byggde man en crossbana som användes under 40- och 50-talet.

När varvet byggdes ut så blev man tvungen att söka sig en ny plats för verksamheten. Då blev det Kuröd på andra sidan Uddevalla och den berömda crossbanan på snäckskalsbankarna. Här kördes det många tävlingar, därav flera VM. Man provade också några gräsbanetävlingar för bilar här. Även denna platsen togs i anspråk av industrin och då blev man tilldelad gården Glimmingen c:a 5 km öster om Uddevalla, och det är där vi håller till i dagsläget med kansli, motocrossbana och ett endurospår.

Klubben kan även ståta med att ha en egen Världsmästare Håkan Andersson.

När det gäller VM-motocross så var vi arrangör redan på 50-talet.

Verksamheten på Glimmingen ökar stadigt hela tiden, bl.a har vi en knatteskola som blivit mycket populär där ett 60 tal knattar mellan 3 – 12 år deltar för att lära sig att hantera en motorcykel ifrån grunden. Vill Du prova på någon av våra sportgrenar så kan du kontakta kansliet, eller någon av de sportgrensansvariga.

Du är också välkommen som passiv medlem.